Dziedzina SEO dotyczy wszystkich – nieważne, czy prowadzimy niewielki warsztat samochodowy z prostą stroną internetową czy jesteśmy mechanikiem na telefon, reklamujący się gdzie popadnie. W każdym z tych przypadków powinniśmy pomyśleć o odpowiednio wykonanym pozycjonowaniu.
Wiele osób, słysząc to zagadnienie, wychodzi z założenia, że dotyczy ono wyłącznie dużych stron internetowych, a także poważnych bloggerów, którzy dbają o to, aby ich blogi były odwiedzane przez jak największa grupę odbiorców. Jest to oczywiście postawa błędna, ponieważ każda witryna www jest indeksowana przez algorytmy wyszukiwarek, co oczywiście wpływa na jej Page Rank i pozycję w wynikach wyszukiwania.
Co więc powinniśmy zrobić, aby zajść wysoko w wyszukiwarce? Konieczne jest przeprowadzenie kilku podstawowych czynności, które w przypadku branży motoryzacyjnej nie powinny sprawić nam większych trudności.
Daj się zauważyć lokalnie
Nie da się ukryć, że większość klientów mechaników i warsztatów samochodowych (zwłaszcza tych niewielkich) stanowią osoby z tego samego miasta. Gdy w naszym samochodzie coś zaczyna szwankować, staramy się znaleźć placówkę położoną najbliżej nas. Z tego tez powodu (świadomie lub nie) korzystamy z funkcji geolokalizacji wyszukiwarek. Określają one nasze miejsce pobytu, a następnie wyświetlają odpowiednio dostosowane wyniki wyszukiwania.
Jeśli więc jesteśmy mieszkańcami Krakowa, to wpisując w polu „szukaj” frazę „mechanik” otrzymamy listę mechaników, którzy działają najbliżej nas. Podobnie wyglądać będą wyniki po wpisaniu frazy „mechanik kraków”. Co ważne, wyszukiwarka wyświetla nam listę 5 najbardziej pasujących wyników (można ją rozwinąć) oraz mapkę, na której sprawdzimy dokładna lokalizację przedstawionych podmiotów.
Jak pokazują badania, znacząca większość osób szukających lokalnie korzysta z usług firm, które wyświetla im wyszukiwarka. Nasze zadanie powinno więc polegać na tym, aby znaleźć się na wspomnianych listach. W jaki sposób? Pozycjonowanie lokalne polega przede wszystkim na stworzeniu wirtualnej wizytówki w systemie Google Moja Firma. Podajemy tam najważniejsze informacje dotyczące firmy, które następnie będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania.
Wpływ na zainteresowanie naszymi usługami mają również oceny i opinie, które również są widoczne w wyszukiwarce. Warto więc dbać o zadowolenie klienta.
Pozycjonowanie i optymalizacja strony
Samo stworzenie konta w Google Moja Firma i dbałość o jakość usług nie rozwiązuje całej sprawy. Rywalizacja o miejsce na lokalnych listach wyszukiwania przypomina tę, którą toczą firmy zainteresowane pozycjonowaniem globalnym.
W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o treść publikowaną na naszej. W metadanych, nagłówkach i we wszelkich tekstach warto korzystać z fraz lokalnych, wskazujących na przykład nazwę miasta, w którym działamy. Ma to ogromne znaczenie, dlatego nie powinniśmy sprawy tej bagatelizować. Oczywiście słowa kluczowe powinny być umieszczane w sposób naturalny, z odpowiednią częstotliwością.
Kolejnym obszarem naszych działań będą inne strony i fora internetowe. Zadbać należy przede wszystkim o umieszczanie na nich naszych danych teleadresowych, ponieważ zwiększy to nasz ranking (zwłaszcza wtedy, gdy dane te będą umieszczane na stronach z wysokim wskaźnikiem Page Rank). Gdzie warto publikować tego typu informacje? Między innymi na stronach branżowych, portalach społecznościowych i specjalnych katalogach firm (np. https://panoramafirm.pl/).
W przypadku pozycjonowania lokalnego, dużą rolę odgrywają również backlinki, a więc odnośniki znajdujące się na innych stronach, które odsyłają do naszej witryny. W tym przypadku warto zadbać przede wszystkim o to, aby linki te umieszczane były na stronach o charakterze lokalnym. Mogą być to na przykład serwisy informacyjne, katalogi firm czy też popularne fora.
Oczywiście nie możemy zapomnieć również o wszelkich kwestiach wpływających na odbiór strony przez użytkowników. Koniecznie należy zadbać o czytelny, dokładny opis realizowanych usług, odpowiednia oprawę graficzną witryny i sprawną nawigację.
Reklama drogą do sukcesu?
Zwiększanie ruchu na stronie z tak zwanych wyników organicznych jest skuteczne, ale czasochłonne. Warto więc czasem połączyć to z kampanią linków sponsorowanych. Związana jest ona z wykorzystaniem systemu Google Ads – AdWords, za pomocą którego link do naszej strony będzie wyświetlany na górze listy wyszukiwania i po prawej stronie. Skupienie się na właściwych słowach kluczowych zagwarantuje nam naprawdę dobry efekt.
Do tego wszystkiego możemy dodać reklamę na portalach społecznościowych. Doskonałym na to przykładem jest serwis Facebook, który pozwala nam dotrzeć do określonej grupy docelowej. Prowadzenie firmowego konta na tym portalu również jest dobrym pomysłem. Branża motoryzacyjna jest bardzo szeroka, co sprzyja prowadzeniu działań content marketingowych. Publikacja eksperckich, ciekawych tekstów, nagrań czy też materiałów wideo może znacząco wpłynąć na popularność naszej działalności, co oczywiście pozwoli również zdobyć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.