Kampanie Google Ads to skuteczna metoda na zwiększenie sprzedaży lub ruchu na stronie. Nic więc dziwnego, że cieszy się sporym zainteresowaniem wśród przedsiębiorstw działających on-line. Zanim jednak zdecydujemy się na tę formę promocji naszego biznesu, warto poznać, jak kształtują się jej koszty. Ile trzeba zapłacić za kampanię Google Ads?
Jak określić wysokość kosztów kampanii Google Ads?
Na wstępie należy zaznaczyć, że korzystanie z platformy Google Ads jest całkowicie darmowe. Nie wnosimy żadnych opłat za rejestrację. Możemy również skonfigurować konto i przejrzeć dostępne narzędzia, nie ponosząc jakichkolwiek kosztów. Część z tych narzędzi będzie jednak zupełnie bezużyteczna. Do prawidłowego działania potrzebują bowiem danych, które dostępne są dopiero po uruchomieniu kampanii reklamowej, a za to już musimy zapłacić. Pytanie brzmi: ile?
Koszt oraz pozycja reklamy ustalane są przez system Google Ads w czasie rzeczywistym na drodze aukcji. W zależności od branży reklamodawcy koszt ten może być różny. Najwięcej zapłacimy za bardzo popularne wyrażenia w branżach o dużej konkurencyjności, takich jak np. turystyka, finanse, ubezpieczenia, gdzie o wybraną pozycję walczy wielu reklamodawców. Wówczas koszt kliknięcia może sięgać nawet kilkunastu złotych. Jeżeli działamy w branży niszowej, w której konkurencja jest znikoma, możemy liczyć na niską, nawet kilkugroszową stawkę.
Choć zadeklarowana przez przedsiębiorcę stawka ma duże znaczenie, nie jest przesądzone, że aukcję wygra ten reklamodawca, który zaoferował najwięcej. Liczy się również tzw. wynik testu jakości. Zanim jednak przejdziemy do jego omówienia, warto wskazać najczęściej stosowane sposoby rozliczania kosztów kampanii.
Oto one:
-
CPC (Cost Per Click) – inaczej PPC (Pay Per Click), czyli płać za kliknięcie. W tym przypadku płacimy za każde kliknięcie w naszą reklamę w wyszukiwarce lub w banner wyświetlany w sieci reklamowej. W tym ostatnim przypadku możliwe jest rozliczanie się w systemie CPM (Cost Per Mille), co w praktyce oznacza, że płacimy za tysiąc wyświetleń. Ten model często znajduje zastosowanie w kampaniach wizerunkowych – banerowych.
CPC to najchętniej wybierany model. Za samo wyświetlenie reklamy nie jest bowiem pobierana opłata, co jest korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorcy,
-
CPV (Cost Per View) – to model odnoszący się do filmów reklamowych w serwisie YouTube. Wówczas płacimy stawkę za jego obejrzenie przez użytkownika. Jeżeli widz skorzysta z opcji pominięcia reklamy, nie płacimy nic,
-
CPA (Cost per Action) – wówczas płacimy, jeśli użytkownik wykonana na naszej stronie internetowej konkretną akcję, czyli konwersję.
Jak zostało wspomniane, o wyniku aukcji przesądza nie tylko wysokość stawki, jaką zaproponuje reklamodawca, ale u wynik testu jakości.
To nic innego, jak ocena jakości reklamy przy uwzględnieniu następujących czynników:
-
trafność słowa kluczowego,
-
trafność tekstu reklamy,
-
jakość strony docelowej,
-
przewidywalny współczynnik klikalności.
Zasada jest prosta. Im wyższy wynik osiągniemy z testu jakości (w skali od 1 do 10, gdzie 10 to najlepszy rezultat), tym koszt reklamy będzie niższy i zostanie ona wyświetlona na wyższej pozycji.
W przypadku kampanii reklamowych Google Ads niezwykle ważną kwestią jest odpowiednie skonstruowanie przekazu i grupy docelowej. Nieoceniona będzie w tym względzie pomoc fachowców. W praktyce zatem na koszt kampanii reklamowej w ramach Google Ads składa się:
-
budżet kampanii, czyli to co płacimy Google za kliknięcie użytkownika w link lub banner,
-
wynagrodzenie agencji marketingowej/freelancera – wiąże się ono z opracowaniem kampanii i jej zarządzaniem na bieżąco, dzięki czemu będzie ona odpowiednio dopasowana do naszych celów biznesowych. Wynagrodzenie agencji marketingowej/freelancera zazwyczaj obliczane jest jako procent budżetu, jaki przeznaczamy na kampanię. Pod uwagę bierze się również zakładany cel i złożoność działań, jakie należy przeprowadzić, aby go osiągnąć.
Na wysokość opłat agencyjnych wpływ ma także rodzaj prowadzonych kampanii reklamowych w ramach Google Ads. Jeżeli jest to wyłącznie kampania w wyszukiwarce Google, koszty jej obsługi przez agencję marketingową/freelancera będą niższe w porównaniu z uruchomieniem całego zestawu kampanii obejmujących reklamy w wyszukiwarce, sieci reklamowej i serwisach YouTube czy Gmail.
Co więcej, większość agencji marketingowych/freelancerów pozwala na negocjację pobieranych opłat, jeżeli budżet na kampanię reklamową jest odpowiednio wysoki. Zazwyczaj również podmiot opracowujący i obsługujący kampanię rezerwuje sobie prawo do pobierania minimalnego wygrodzenia, sięgającego na przykład nie mniej niż 300 złotych, jeżeli budżet jest niski.
Określając koszty kampanii Google Ads, musimy wziąć pod uwagę wiele czynników, w tym między innymi branżę, w której funkcjonujemy, intensywność działań konkurencji, skalę działania czy też oczekiwane rezultaty. Liczy się również wynik testu jakości Google Ads oraz wysokość wynagrodzenia, jakie zapłacimy agencji marketingowej lub freelancerowi w zamian za odpowiednie skonstruowanie kampanii reklamowej i zarządzanie nią.