Czytając o marketingu w wyszukiwarkach internetowych, nie sposób nie natknąć się na skróty SEM, PPC i SEO. Co oznaczają, czym różnią się od siebie i w jaki sposób podjęte w ich ramach działania wpływają na widoczność naszej strony w Internecie?
Czym jest SEO?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Obejmuje on szereg działań, które mają na celu dostosowanie witryny do wymagań wyszukiwarki, po to by zajęła ona jak najwyższe miejsce w wynikach organicznych dla konkretnych słów kluczowych. Prowadzi to do zwiększenia i poprawienia jakości ruchu na stronie internetowej.
W przypadku SEO istotną rolę odgrywa m.in. kod strony internetowej oraz liczba i jakość linków przychodzących do niej. Znaczenie ma również tworzenie wartościowej treści. Powinna być ona atrakcyjna dla odbiorcy oraz poprawna pod względem składni, ortografii i interpunkcji. Dodatkowo należy ją tworzyć w oparciu o wytyczne SEO, dbając między innymi o odpowiednie nasycenie wpisów określonymi słowami kluczowymi.
Na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce wpływ ma wiele czynników, które różnią się między sobą wagą i mocą. Rozbudowane algorytmy wyszukiwarki stale analizują informacje i na ich podstawie ustalają miejsce danej witryny w wynikach wyszukiwania. Ich dokładne funkcjonowanie jest pilnie strzeżoną tajemnicą, jednak agencjom zajmującym się pozycjonowaniem udało się w przybliżeniu określić, które czynniki są brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Tych czynników jest ponad 200.
Z uwagi na zbieżność celu, jakim jest osiągnięcie przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, SEO często jest utożsamiane z pozycjonowaniem. Tymczasem precyzując te kwestie, należy powiedzieć, że SEO zawiera się w pozycjonowaniu, które obejmuje także inne działania.
Czym jest PPC?
PPC (Pay Per Click) to rodzaj reklamy internetowej, który polega na płatności za kliknięcie, a nie samo jej wyświetlenie, stąd też bywa określany po prostu płatnością za kliknięcie. W tym przypadku reklamodawca płaci podmiotowi, który umieszcza reklamę na swojej stronie internetowej, z góry ustalone wynagrodzenie za kliknięcie przez internautę w link lub banner. W przypadku wyszukiwarki Google termin PPC odnosi się do linków sponsorowanych.
Cechami charakterystycznymi kampanii PPC są możliwość szybkiego uruchomienia i duża elastyczność. Dzięki temu jesteśmy w stanie z łatwością dostosować ją do naszych potrzeb. Uruchomienie kampanii linków sponsorowanych jest szczególnie zalecane, jeśli chcemy wypromować różnego rodzaju akcje tematyczne i okolicznościowe.
Rozliczenia Pay Per Click funkcjonują od 1998 roku, a ich pomysłodawcą był Bill Cross. Początkowo reklama płatna nie cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród podmiotów prowadzących biznes w sieci. Z czasem jednak jej ranga wzrosła, więc i system rozliczeń PPC zyskał na popularności. Obecnie wykorzystuje się go niezwykle często.
W przypadku Google Ads opłata, jaką wnosi reklamodawca, jest w całości przekazywana właścicielowi systemu. Z kolei jeśli mowa o Google Ads dawniej AdSense, wówczas opłata trafia częściowo do właściciela systemu, a częściowo do właściciela strony internetowej, na której publikowana jest reklama.
SEM = SEO + PPC
Powyższe równanie doskonale opisuje zależności występujące pomiędzy tymi pojęciami. Można więc rzec, że SEM (Search Engine Marketing) to całokształt działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach internetowych, obejmujący m.in.:
-
optymalizację stron internetowych,
Celem tych działań jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania poprzez osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce.
Równanie SEM = SEO + PPC przedstawia jednak encyklopedyczne podejście do tematu. Obecnie bowiem coraz więcej osób używa skrótu SEM do określenia kampanii linków płatnych. Część środowiska zgadza się z tym, część postuluje powrót do klasycznej definicji, która utożsamia SEM zarówno z SEO, jak i kampaniami linków sponsorowanych.
Dzięki ukierunkowaniu na użytkowników wyszukiwarek internetowych podejmowane w ramach SEM działania zwiększają zainteresowanie witryną wśród potencjalnych klientów, przyczyniając się do zwiększenia wartościowego ruchu na niej, a w konsekwencji do wzrostu sprzedaży. Wśród zalet kampanii SEM wymienić można:
-
precyzyjne targentowanie,
-
możliwość skrupulatnej kontroli kosztów, a to za sprawą różnorodnych narzędzi i statystyk,
-
wysoką elastyczność, która umożliwia dostosowanie kampanii reklamowej do naszych potrzeb,
-
szeroki zasięg działania, który obejmu ponad 90% internautów,
-
przyjazność formy.