Zajmowanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania to cel, do którego dąży każdy podmiot prowadzący działalność w Internecie. O jak najlepszą widoczność możemy zabiegać na dwa sposoby – poprzez kampanie reklamowe Google Ads oraz pozycjonowanie (SEO). Które rozwiązanie warto wybrać?
Czym są kampanie Google Ads?
Google Ads (do 2018 roku Google AdWords) to system reklamowy firmy Google pozwalający na wyświetlanie reklam tekstowych i graficznych w sieci wyszukiwania oraz w sieci partnerów Google. W ten sposób jesteśmy w stanie dotrzeć z przekazem promującym do ponad 90% użytkowników Internetu.
Kampanie Google Ads zwykle kojarzą się z linkami sponsorowanymi, które są wyświetlane w wyszukiwarce nad wynikami organicznymi. Nie są to jednak jedyne opcje, z jakich możemy skorzystać, by zwiększyć naszą widoczność sieci.
Czym jest pozycjonowanie?
Z kolei pozycjonowanie to szereg działań, które mają zapewnić stronie internetowej jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. To długofalowy proces, który wymaga czasu. W pierwszym kroku należy zoptymalizować witrynę, a następnie rozpocząć pozyskiwanie linków zewnętrznych. Im odnośniki te będą wyższej jakości, tym większa będzie siła ich oddziaływania, co przełoży się na wzrost widoczności naszej witryny.
W przypadku pozycjonowania ważną rolę odgrywa również tworzenie wartościowej treści. Wszelkiego rodzaju wpisy, artykuły oraz poradniki umieszczane na stronie internetowej powinny nie tylko angażować użytkowników i być poprawne pod względem składni, ortografii i interpunkcji, ale i spełniać wymogi SEO.
Kampanie Google Ads czy SEO – co wybrać?
Zarówno pozycjonowanie, jak i kampanie Google Ads służą temu samemu celowi, jakim jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Google Ads ma jednak tę przewagę nad działaniami SEO, że pozwala na uzyskanie dobrej pozycji niemal natychmiastowo. W jakich przypadkach opcja ta sprawdzi się szczególnie dobrze?
-
Jeżeli dopiero co rozpoczęliśmy działalność w sieci – wówczas kampania reklamowa Google Ads nie tylko zwiększy sprzedaż, ale i przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności naszej marki,
-
Jeżeli zależy nam na szybkich efektach i sprzedaży – jak zostało wspomniane kampania daje niemal natychmiastowe rezultaty, szybko docierając do nowych klientów,
-
Jeżeli działamy sezonowo – uruchomienie kampanii reklamowej Google Ads w momencie, kiedy obserwujemy największy popyt na oferowane przez nas produkty lub usługi, pozwoli nam dotrzeć z ofertą do szerszego grona odbiorców. Dodatkowo odpowiednie zdefiniowanie grupy docelowej sprawi, że reklama trafi do osób rzeczywiście zainteresowanych kupnem naszych produktów lub usług,
-
Jeżeli mamy ugruntowaną pozycję na rynku – wówczas kampania reklamowa Google Ads pozwoli nam zwiększyć sprzedaż, ale pod jednym warunkiem – jeśli zostanie odpowiednio skonstruowana. W takim przypadku jej wykonanie i wdrożenie warto zlecić fachowcom. Wówczas nie będziemy musieli się obawiać, że coś pójdzie nie tak.
Czy to oznacza, że kampanie Google Ads są pozbawione jakichkolwiek wad? Niestety nie. Część użytkowników bowiem mając świadomość, że pierwsze i ostanie wyniki wyszukiwania mogą być opłacone (łatwo je rozpoznać, gdyż wyszukiwarka odpowiednio je wyróżnia), zachowuje dystans wobec nich, a nawet unika wchodzenia w nie i ostatecznie wybiera inne pozycje z listy wyszukiwania.
U podstaw takiej postawy leży przekonanie, że linki reklamowane są mniej wiarygodne. Decydując się na kampanię Google Ads, możemy zatem niechcący pchnąć użytkownika w ramiona konkurencji. Dlatego tak ważną rolę odgrywa odpowiednie skonstruowanie kampanii.
Wśród zalet Google Ads wymienia się jednak możliwość błyskawicznej reakcji na zmiany w trendach zapytań. Bez żadnych trudności jesteśmy bowiem w stanie modyfikować słowa kluczowe czy treść reklamy, sprawdzając, jak na zmiany reagują nasi klienci. W przypadku pozycjonowania nie mamy takiej swobody, gdyż wymiana słów kluczowych niejednokrotnie wymaga stawiania całej kampanii od nowa.
Kampania Google Ads stanowi użyteczną opcję, jeżeli zależy nam na intensywnej, acz krótkiej promocji. Przyjmuje się, że jest to raczej rozwiązanie sezonowe. By ją systematycznie prowadzić, zazwyczaj musimy dysponować większym budżetem niż w przypadku działań SEO. Te zaś sprawdzają się, gdy naszym głównym celem jest osiągnięcie długofalowego wzrostu sprzedaży.
Dodatkowo zakończenie finansowania kampanii Google Ads łączy się z tym, że przestaje ona przynosić jakiekolwiek rezultaty. W przypadku pozycjonowania nie kończy się to tak drastycznie, jednak również i wtedy musimy się liczyć z negatywnymi konsekwencjami w postaci spadku pozycji.
Przedstawione sposoby zwiększania widoczności w wynikach wyszukiwania różnią się między sobą pod wieloma względami. Jednak dzięki tej odmienności doskonale się uzupełniają. Ich połączenie i umiejętne żonglowanie nimi pozwala osiągnąć bardzo dobre rezultaty. Aby jednak ich równoczesne wdrożenie było możliwe, potrzebujemy odpowiednio wysokiego budżetu. Jeśli mamy ograniczone środki finansowe, musimy wybierać lub dzielić dostępne fundusze pomiędzy rozwiązania.